Vanzarea produselor si garantia asociata acestora

Publicat: 14/10/2012 15:12
Categorii: Info clienti Rss feed , Stiri, noutati Rss feed

Vanzarea produselor si garantia asociata acestora

1. Garantia produselor
1.1. Ce este garantia si care sunt produsele care pot beneficia de garantie?

2. Garantia legala de conformitate


3. Garantia comerciala sau conventionala - Contractul de garantie

4. Garantia pentru vicii ascunse

5. Raspunderea vanzatorului

6. Garantia Europeana

1. Garantia produselor

1.1. Ce este garantia si care sunt produsele care pot beneficia de garantie?

Garantia este orice angajament asumat de vanzator sau producator fata de consumator, fara solicitarea unor costuri suplimentare, de restituire a pretului platit de consumator, de reparare sau de inlocuire a produsului cumparat, daca acesta nu corespunde conditiilor enuntate in declaratiile referitoare la garantie sau in publicitatea aferenta.

Legea nr. 449/2003 privind vanzarea produselor si garantiile asociate acestora, cu modificarile si completarile ulterioare, reglementeaza aspecte privind vanzarea produselor, inclusiv a celor executate la comanda si garantiile asociate acestora, in vederea asigurarii protectiei consumatorilor. Legea se aplica si vanzarii produselor folosite.

In categoria produselor trebuie observat ca, sub imperiul Legii nr.449/2003, produsele de folosinta indelungata si produsele nealimentare de uz curent nu mai au un regim juridic diferit, toate produsele - fie ca vorbim de autovehicule, pantofi, aparatura electrocasnica, haine, aparatura audio, video sau pur si simplu o matura - se vor supune acelorasi reguli.

Cu toate acestea, exista si cateva categorii de produse (exceptii) carora nu le sunt aplicabile regulile statuate de Legea nr.449/2003, dupa cum urmeaza:

  • - bunurile vandute in urma confiscarilor, in cadrul procedurilor de executare silita sau pe baza unui act emis de autoritatile judecatoresti;
  • - apa;
  • - gazele care nu sunt ambalate intr-un volum limitat sau intr-o cantitate fixa;
  • - energia electrica.

2. Garantia legala de conformitate

2.1. Este obligatorie garantia de conformitate?

Garantia de conformitate este obligatorie din punct de vedere juridic pentru ofertant. Clauzele contractuale sau intelegerile incheiate inainte ca lipsa de conformitate sa fie cunoscuta de consumator si comunicata vanzatorului, care limiteaza sau inlatura, direct sau indirect, drepturile consumatorilor prevazute de Legea nr.449/2003, sunt nule de drept.

2.2. Cand se considera un produs ca fiind conform?

Vanzatorul are obligatia de a livra produse care sunt in conformitate cu contractul de vanzare-cumparare, indiferent de forma in care se incheie, verbal sau scris.

Se considera ca un produs este in conformitate cu contractul de vanzare-cumparare daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

a) produsul corespunde descrierii facute de vanzator si are aceleasi calitati ca si produsele pe care vanzatorul le-a prezentat ca mostra sau model;

b) produsul corespunde oricarui scop specificat solicitat de catre consumator, scop facut cunoscut vanzatorului si acceptat de acesta la incheierea contractului de vanzare-cumparare;

Lipsa de conformitate are in vedere acele situatii in care vanzatorul nu isi respecta obligatia asumata prin contractul incheiat de a livra consumatorului produsul adaptat scopului solicitat de acesta. Aceasta situatie are in vedere cazurile in care consumatorul are nevoie de produse cu anumite caracteristici, iar pentru a le obtine trebuie sa incheie un contract prin care agentul economic se obliga fie sa fabrice un produs cu aceste caracteristici, fie sa modifice un produs pentru a-i conferi caracteristicile dorite de consumator.

c) produsul corespunde scopurilor pentru care sunt utilizate in mod normal produsele de acelasi tip;

Lipsa de conformitate in acest caz se incadreaza perfect in notiunea de defect, cu alte cuvinte, produsul nu functioneaza asa cum ar trebui, spre exemplu congelatorul nu ingheata, pantofii se rup la prima purtare, motorul masinii de spalat nu roteste cuva, becul se arde dupa cinci minute de la instalare etc.

d) prezinta parametrii de calitate si performante normale, la care consumatorul se poate astepta in mod rezonabil, date fiind natura produsului si declaratiile publice privind caracteristicile concrete ale acestuia, facute de vanzator, de producator sau de reprezentantul acestuia, in special prin publicitate sau prin inscriere pe eticheta produsului.

In acest caz, lipsa de conformitate se evalueaza in functie de doua elemente, respectiv natura produsului si declaratiile privind produsul, facute in special prin publicitate sau prin inscrierea pe eticheta.

Exista o lipsa de conformitate si in urmatoarele doua situatii:

a) produsul achizitionat de consumator este instalat incorect de catre vanzator, in conditiile in care instalarea este stipulata in contract ca obligatie a vanzatorului;

b) produsul destinat a fi instalat de catre consumator a fost incorect instalat de acesta din cauza unor deficiente in instructiunile de utilizare.

2.3. Care este durata termenului de garantie legala de conformitate?

Termenul de garantie legala de conformitate este de 2 ani si se calculeaza de la data livrarii produsului.

Pentru produsele folosite se poate conveni cu vanzatorul reducerea termenului de 2 ani, dar nu mai putin de un an de la data livrarii produsului.

Dat fiind faptul ca anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 449/2003 termenul de garantie era diferit de la o categorie de produse la alta, iar in cazul produselor nealimentare de uz curent termenul de garantie (termenul in care consumatorul trebuia sa reclame deficientele constatate) era de 30 de zile, dupa intrarea in vigoare a Legii nr. 449/2003 au existat o serie de controverse legate de garantia legala de conformitate pentru celelalte produse, altele decat cele de folosinta indelungata (incaltaminte, imbracaminte, etc.).

Astfel, intrucat nu se poate pune semnul egalitatii intre durata de viata a unui produs de folosinta indelungata si a unuia de uz curent, termenul de garantie legala de conformitate, in cazul produselor a caror durata medie de utilizare este mai mica de 2 ani, se reduce la aceasta perioada.

2.4. Ce inseamna prezumtia lipsei de conformitate?

Prezumtia lipsei de conformitate presupune considerarea produsului ca fiind lipsit de calitate si performanta inca de la achizitionare. Astfel, orice lipsa de conformitate aparuta intr-un termen de 6 luni de la data livrarii produsului se considerata a fi existat la momentul livrarii.

Pentru a opera prezumtia lipsei de conformitate este necesar ca vanzatorul sa fie informat despre aceasta in termen de 2 luni de la data la care consumatorul a constatat-o, dar pana la implinirea termenului de 6 luni de la data livrarii produsului.

In afara termenului de 6 luni, consumatorul poate uza de termenul de 2 luni in care trebuie sa informeze vanzatorul despre lipsa de neconformitate (termen care curge de la data la care consumatorul a constat neconformitatea), pana la implinirea termenului de 2 ani. In acest caz, consumatorul trebuie sa dovedeasca faptul ca produsul a fost lipsit de conformitate la predare. In situatia in care consumatorul nu anunta vanzatorul in cadrul acestui termen, acesta nu va mai putea solicita remedierea lipsei de conformitate.

In cadrul prezumtiei lipsei de conformitate obligatia de a dovedi ca produsul nu a fost lipsit de conformitate la predare apartine vanzatorului si nu consumatorului. Insa, aceasta regula este valabila doar in cadrul termenului de 6 luni de la data livrarii produsului.

Prezumtia lipsei de conformitate nu poate fi invocata atunci cand:

  • este incompatibila cu natura produsului - aceasta situatie intervine, in general, in cazul produselor a caror durata de viata este mai mica de 6 luni, spre exemplu alimentele;
  • este incompatibila cu natura lipsei de conformitate - lipsa de conformitate este provocata de utilizarea incorecta a produsului de catre consumator sau de uzura normala a produsului (ex: incaltaminte, haine).

3. Garantia comerciala sau conventionala - Contractul de garantie

3.1. Este obligatorie garantia comerciala?

Garantia comerciala sau conventionala este garantia pe care vanzatorul sau producatorul o acorda in mod voluntar, in conditiile stabilite de acesta si care odata acordata, devine obligatorie din punct de vedere juridic.

Avand in vedere aceasta prevedere se impun cateva precizari:

  •  - avem de a face cu un contract incheiat intre vanzator sau producator, pe de o parte, si consumator, pe cealalta parte, prin care vanzatorul/producatorul isi asuma, gratuit, obligatia de a garanta ca produsul vandut consumatorului corespunde conditiilor enuntate in declaratiile referitoare la garantie sau in publicitatea aferenta, iar in cazul contrar de a restitui contravaloarea, a repara sau a inlocui produsul;
  •  - garantia prevazuta in Legea nr. 449/2003 este, sub aspectul naturii juridice, o garantie contractuala, cunoscuta si sub denumirea de garantie conventionala sau comerciala. Este necesar sa fie facuta o asemenea precizare pentru a se preveni confuzia cu alte tipuri de garantii, dar si pentru a stabili cu exactitate locul acesteia in dreptul civil roman.

3.2. Cand se considera incheiat contractul de garantie?

Incheierea unui contract de garantie nu este obligatorie pentru vanzator/producator decat in cazul in care face unele declaratii referitoare la o eventuala garantiei sau mentioneaza acordarea unei asemenea garantii comerciale in cadrul publicitatii facute pentru produs.

Momentul incheierii contractului in cazul existentei din partea vanzatorului/producatorului a unor asemenea declaratii publice este considerat a fi momentul incheierii contractului de vanzare cumparare, deoarece consumatorul accepta in acelasi moment si oferta privind garantia comerciala.

In cazul in care nu exista asemenea declaratii publice momentul incheierii contractului este cel al acceptarii din partea consumatorului a ofertei vanzatorului/producatorului.

3.3. Poate cere consumatorul vanzatorului sa ii ofere contractul de garantie in forma scrisa?

Legea nu prevede o forma anume pentru contractul de garantie. Insa, la cererea consumatorului, contractul trebuie sa ii fie oferit in scris sau pe orice suport durabil. Acest lucru poate fi realizat sub forma unui inscris de sine statator, a unor clauze inscrise in certificatul de garantie sau pe spatele facturii care dovedeste achitarea pretului, a unui inscris pe suport electronic etc.

3.4. Care este continutul contractului de garantie? Este acesta obligatoriu?

In primul rand, garantia comerciala trebuie sa cuprinda mentiuni cu privire la drepturile consumatorului care ii sunt oferite prin lege si sa ateste in mod clar ca aceste drepturi nu sunt afectate prin garantia oferita. Aceste mentiuni pot fi formulate de o maniera generala, ca de exemplu, drepturile consumatorilor sunt cele prevazute in Legea nr. 449/2003, in special art. 9-14, sau pot fi enumerate, prin reproducerea articolelor din lege in cuprinsul garantiei comerciale.

Mentiunea ca drepturile dumneavoastra, in calitate de consumator, nu sunt afectate prin garantia comerciala trebuie prevazuta in mod expres.

In al doilea rand, garantia comerciala trebuie sa contina, in mod obligatoriu, clauze referitoare la:

  •  - elementele de identificare a produsului;
  •  - termenul de garantie;
  •  - modalitatile de asigurare a garantiei - intretinere, reparare, inlocuire;
  •  - denumirea si adresa vanzatorului;
  •  - denumirea si adresa unitatii service specializate.

In sfarsit, garantia comerciala trebuie redactata in termeni simpli si usor de inteles. Referitor la acest aspect, avand in vedere ca este vorba de un contract incheiat intre un comerciant si un consumator avand ca obiect prestarea unor servicii, garantia comerciala trebuie sa respecte si dispozitiile Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre comercianti si consumatori.

Trebuie mentionat ca lipsa acestor elemente obligatorii nu afecteaza valabilitatea garantiei comerciale. Astfel, in cazul omiterii acestor elemente, garantia comerciala ramane valabila. In acest caz consumatorul se poate folosi de declaratiile facute de vanzator/producator si poate solicita vanzatorului respectarea obligatiilor mentionate in aceste declaratii.

3.5. Poate vanzatorul sa ii limiteze consumatorului drepturile conferite prin lege?

Dupa cum am vazut mai sus garantia comerciala trebuie sa mentioneze expres ca drepturile consumatorilor conferite prin lege nu sunt afectate prin garantia comerciala oferita.

Ca o intarire a acestui aspect, legea interzice clauzele contractuale sau intelegerile incheiate intre vanzator si consumator inainte ca lipsa de conformitate sa fie cunoscuta de consumator si comunicata vanzatorului, care limiteaza sau inlatura, direct ori indirect, drepturile consumatorilor prevazute de lege. Asemenea clauze contractuale sau intelegeri sunt lovite de nulitate absoluta.

3.6. Poate consumatorul sa opteze pentru aplicarea garantiei legale de conformitate atunci cand produsul beneficiaza de garantie comerciala?

Scopul obligatiei de mentionare in cadrul garantiei comerciale a drepturilor legale ale consumatorului, precum si a atestarii ca acestea nu sunt afectate de garantia comerciala este acela de a aduce la cunostinta consumatorului existenta si a altor cai de rezolvare a problemelor aparute. Avand in vedere art. 25 din Legea nr. 499/2003, conform caruia drepturile consumatorilor prevazute de prezenta lege sunt exercitate fara a aduce atingere altor drepturi pe care consumatorul le poate invoca conform celorlalte prevederi legale care reglementeaza raspunderea contractuala sau necontractuala, concluzionam ca ne aflam in prezenta unui drept de optiune in privinta temeiului juridic pe care consumatorul se poate baza in rezolvarea problemei sale.

3.7. Precizari finale - exemple practice

Desi legea nu prevede nimic, opinia noastra este ca aceasta garantie comerciala trebuie sa ofere consumatorilor anumite beneficii in plus fata de garantia legala, cum ar fi: prelungirea termenului de garantie, prelungirea perioadei pentru care actioneaza prezumtia lipsei de conformitate, etc. si nu numai sa reproduca continutul garantiei legale de conformitate.

Asa cum am vazut garantia comerciala reprezinta un contract incheiat intre vanzator/producator si consumator. Prin urmare, atat timp cat prin acest contract nu sunt afectate drepturile legale ale consumatorilor, garantia comerciala poate sa vizeze cele mai diferite aspecte: durata termenului de garantie, durata prescriptiei lipsei de conformitate, modalitatile de remediere a lipsei de conformitate etc.

Vom prezenta cateva exemple de garantie comerciala:

Termenul de garantie  - prin intermediul garantiei poate fi oferit un termen mai mare de garantie decat cel de 2 ani prevazut in lege sau unul mai mic.

In cazul unui termen de garantie mai mare, ofertantul poate mentiona ca drepturile prevazute de lege se mentin neschimbate si pentru perioada de suplimentara sau pot prevedea noi modalitati de asigurare a garantiei.

In cazul unui termen de garantie mai mic, consideram ca aceasta prevedere trebuie neaparat insotita de o clauza care imbunatateste garantia legala.

Ex. Termenul de garantie este de un an. Pentru aceasta perioada consumatorul va beneficia automat de inlocuirea produsului la aparitia lipsei de conformitate cu exceptia cazurilor in care lipsa de conformitate este minora.

Prescriptia lipsei de conformitate - ofertantul poate extinde perioada pentru care opereaza prezumtia lipsei de conformitate, de exemplu la un an sau pentru toata durata termenului de garantie legala. In schimb, termenul pentru care opereaza prezumtia nu poate fi micsorat, acest lucru echivaland cu o limitare a drepturilor consumatorilor, ce atrage nulitatea absoluta a unei asemenea clauze.

Modalitati de remediere a lipsei de conformitate - ofertantul poate preciza in cadrul garantiei comerciale ca produsul care prezinta o lipsa de conformitate va fi inlocuit direct, fara a mai exista un drept de optiune intre reparare si inlocuire. Desi in acest caz este eliminat un drept al consumatorului, nu asistam la o limitare a drepturilor acestuia, datorita caracterului masurii inlocuirii care prezinta avantaje pentru consumator fata de reparare.

De asemenea, ofertantul poate preciza in cadrul garantiei comerciale faptul ca va restitui contravaloarea produsului, oricand apare o lipsa de conformitate, la cererea consumatorului.

4. Garantia pentru vicii ascunse

4.1. Ce inseamna viciu ascuns?

In sensul legislatiei privind protectia consumatorilor, termenul viciu ascuns este definit ca fiind deficienta calitativa a unui produs livrat sau a unui serviciu prestat, care nu a fost cunoscuta si nici nu poate fi cunoscuta de catre consumator prin mijloace obisnuite de verificare.

4.2. In ce conditii se considera ca viciul este ascuns?

Conditiile pentru a fi considerat un viciu ascuns sunt:

  •  - consumatorul nu l-a cunoscut si, dupa imprejurari, printr-o verificare normala, dar atenta, nici nu putea sa-l cunoasca, nefiindu-i comunicat nici de catre vanzator;
  •  - sa fi existat in momentul incheierii contractului;
  •  - sa fie grav.

La aprecierea indeplinirii primei conditiei se va avea in vedere consumatorul prudent si diligent. Astfel, lipsa de informare, experienta si nepriceperea consumatorului nu fac ca viciile pe care nu le-a putut constata singur sa fie considerate vicii ascunse.

Cea de-a doua conditie este indeplinita si atunci cand predarea produsului se face ulterior incheierii contractului.

Pentru viciile ivite ulterior contractarii - produsul se defecteaza sau isi pierde calitatea din cauza viciilor ivite dupa vanzare - vanzatorul nu raspunde, deoarece prin efectul incheierii contractului riscurile trec asupra consumatorului o data cu dreptul de proprietate.

In cazul in care proprietatea nu se transmite din momentul incheierii contractului, vanzatorul raspunde si pentru viciile ivite ulterior vanzarii, dar pana la momentul transferarii dreptului de proprietate

Cea de-a treia conditie este indeplinita daca din cauza viciului:

  •  - produsul este impropriu intrebuintarii la care este destinat dupa natura sa ori potrivit conventiei;
  •  - valoarea de intrebuintare a produsului se micsoreaza intr-atat incat dumneavoastra, in cunostinta de cauza, nu ati fi cumparat sau ati fi platit un pret mai mic.

Sarcina probei privind indeplinirea conditiilor revine consumatorului.

4.3. Ce drepturi are consumatorul in cazul existentei unui viciu ascuns al produsului?

In cazul unui viciu ascuns consumatorul are un drept de optiune intre:

  •  - rezolutiunea vanzarii - actiune redhibitorie;
  •  - reducerea pretului - actiune estimatorie;
  •  - remedierea defectiunilor/inlocuirea produsului;
  •  - despagubiri.

Rezolutiunea contractului este admisibila chiar si atunci cand viciul nu face produsul absolut impropriu destinatiei sale normale.

Efectele juridice ale actiunii redhibitorii:

  •  - vanzatorul restituie pretul vanzarii si cheltuielile vanzarii;
  •  - consumatorul preda vanzatorului produsul.

Actiunea estimatorie opereaza atunci cand viciul este de mica importanta.

Reducerea de pret va fi proportionala cu reducerea valorii lucrului datorata viciului.

Deprecierea valorii produsului se estimeaza prin expertiza.

Remedierea defectiunilor - solutia intalnita in practica - opereaza in urmatoarele situatii:

  •  - este posibila repararea produsului;
  •  - repararea nu ar ocaziona cheltuieli disproportionate cu valoarea produsului;
  •  - solutia nu contravine intereselor dv.

Remedierea defectiunilor/inlocuirea produsului se va face in termenul maxim stabilit de reglementari sau, dupa caz, prin contract. Acest termen curge de la data finalizarii expertizei tehnice efectuate de un organism neutru (art. 13 - OG nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor).

Despagubiri pot fi acordate in situatia in care consumatorul dovedeste ca vanzatorul a fost de rea-credinta (a cunoscut viciile produsului).

Raspunderea vanzatorului pentru vicii ascunse poate fi angajata pe toata perioada duratei medii de utilizare - intervalul de timp stabilit in documente tehnice normative sau declarat de catre producator ori convenit de parti, in cadrul caruia produsele de folosinta indelungata trebuie sa isi mentina caracteristicile functionale, daca au fost respectate conditiile de transport, manipulare, depozitare si exploatare

4.4. Care este termenul in care consumatorul trebuie sa initieze actiunea impotriva vanzatorului?

Se disting urmatoarele situatii:

  •  - vanzatorul nu a cunoscut existenta viciilor ascunse - termenul este de 6 luni;
  •  - vanzatorul a cunoscut existenta viciilor si le-a ascuns cu viclenie - termenul este de 3 ani.

Termenele incep sa curga de la data descoperirii viciilor ascunse, insa cel mai tarziu pana la implinirea unui an de la predarea produsului in primul caz.

Termenele de 6 luni, respectiv un an, sunt privite ca perioade limita in care viciile ascunse trebuie sa fie descoperite, acestea nefiind susceptibile in intrerupere sau suspendare.

5. Raspunderea vanzatorului

5.1. Cine este responsabil pentru lipsa de conformitate existenta la momentul livrarii produsului ?

Vanzatorul este raspunzator fata de consumator pentru orice lipsa de conformitate existenta la momentul cand au fost livrate bunurile.

In cazul lipsei conformitatii, consumatorul are dreptul de a solicita vanzatorului aducerea produsului la conformitate.

5.2. Care sunt modalitati de aducere la conformitate a produsului? Are consumatorul posibilitatea alegerii oricareia dintre acestea?

Consumatorul are posibilitatea sa aleaga modalitatea in care doreste sa i se aduca la conformitate produsul (inlocuire, reparare, rezolutiunea contractului, reducerea pretului), cu conditia ca modalitatea aleasa sa nu fie disproportionata sau imposibila.

O masura reparatorie este considerata disproportionata daca ea impune vanzatorului costuri nerezonabile in comparatie cu cealalta masura reparatorie, si imposibila daca vanzatorul nu are un produs identic pentru inlocuire.

In evaluarea rezonabilitatii costurilor se va tine cont de valoarea bunului, fara lipsa de conformitate, importanta lipsei de conformitate, eventualele inconveniente cauzate consumatorului.

In ceea ce priveste modalitatile de aducere la conformitate, consumatorul poate solicita in primul rand repararea produsului, apoi inlocuirea acestuia, si in cele din urma reducerea corespunzatoare a pretului sau rezolutiunea contractului.

In toate cazurile, aducerea la conformitate se face fara plata.

Notiunea fara plata se refera la toate costurile necesare aducerii la conformitate, inclusive costuri postale, transport, diagnosticare, expertizare, demontare, montare, manopera, materiale utilizate, ambalare.

5.3. Care este termenul in care produsul trebuie reparat/inlocuit?

Repararea sau inlocuirea produselor trebuie adusa la indeplinire intr-un termen rezonabil, stabilit de comun acord intre consumator si vanzator, si fara nici un inconvenient semnificativ pentru consumator. Caracterul rezonabil al perioadei de timp si existenta inconvenientelor se analizeaza in functie de natura produsului si scopul pentru care a fost achizitionat.

Perioada de timp stabilita nu poate depasi 15 zile calendaristice de la data la care consumatorul a adus la cunostinta vanzatorului lipsa de conformitate a produsului. Pentru a opera repararea sau inlocuirea produselor se impune ca deficientele aparute sa nu fie imputabile consumatorului.

In cazul repararii produsului, vor fi montate numai piese noi.

In ceea ce priveste produsele nealimentare pentru care producatorul stabileste o data de minima durabilitate si care prezinta abateri de la caracteristicile prescrise sau declarate, art.14 din OG nr.21/1992 privind protectia consumatorilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, stabileste ca vanzatorul/prestatorul de servicii are obligatia ca, la cererea consumatorului, sa le inlocuiasca de indata, sa le refaca sau sa restituie contravaloarea acestora. (opereaza ca o derogare de la termenul de 15 zile).

Insa, si in OG nr.21/1992 ca si in Legea nr.449/2003, desi se vorbeste de alegerea masurii de catre consumator, in realitate si in cazul produselor nealimentare se stabileste o prioritate a modalitatiilor de aducere la conformitate, respectiv inlocuire, refacere, restituirea contravalorii.

Pentru produsul inlocuit/remediat operatorul economic are aceleasi obligatii ca si pentru produsul initial.

5.4. Cand poate cere consumatorul reducerea pretului/rezolutiunea contractului?

Reducerea corespunzatoare a pretului sau rezolutiunea contractului intervine in trei cazuri:

a) cand consumatorul nu a beneficiat nici de repararea, nici de inlocuirea produsului.

b) cand vanzatorul nu a luat masura reparatorie intr-o perioada de timp rezonabila.

c) cand vanzatorul nu a luat masura reparatorie intr-un termen de 15 zile, fara inconveniente semnificative pentru consumator.

Cateva precizari trebuie facute in legatura cu reducerea corespunzatoare a pretului si rezolutiunea contractului.

In primul rand, rezolutiunea contractului presupune desfiintarea acestuia si repunerea partilor in situatia anterioara incheierii contractului, adica restituirea prestatiilor facute de fiecare celuilalt: consumatorul trebuie sa restituie produsul, iar vanzatorul trebuie sa restituie suma platita la incheierea contractului. In al doilea rand, rezolutiunea nu poate fi solicitata atunci cand lipsa de conformitate este minora.

Reducerea corespunzatoare a pretului presupune ca, daca toate conditiile enuntate mai sus sunt indeplinite, consumatorul este de acord cu pastrarea produsului, chiar daca acesta este afectat de o lipsa de conformitate, iar vanzatorul este obligat sa restituie consumatorului partea din pretul platit, corespunzatoare partii din produs afectate.

5.5. Poate fi obligat vanzatorul la plata despagubirilor?

Vanzatorul poate fi obligat la plata despagubirilor, potrivit clauzelor contractuale sau dispozitiilor legale, atat in cazul remedierii ori inlocuirii produselor, cat si in cazul in care consumatorul a suferit pierderi ca urmare a deficientelor constate in cadrul termenului de garantie.

Solutionarea solicitarii platii unor prejudicii morale sau daune conexe remedierii ori inlocuirii produselor este de competenta instantei de judecata ori a organului de mediere competent.

5.6. Poate fi inlaturata raspunderea vanzatorului?

Vanzatorul nu raspunde in urmatoarele situatii:

a) consumatorul, in momentul incheierii contractului, a cunoscut sau nu putea, in mod rezonabil, sa nu cunoasca lipsa de conformitate ori aceasta lipsa isi are originea in materialele furnizate de consumator; Aceasta inseamna ca vanzatorul nu raspunde pentru un viciu aparent care putea fi observat de consumator sau care ar fi trebuit sa fie observat de consumator, si nici pentru lipsa de conformitate care nu este rezultatul unei culpe personale.

b) vanzatorul probeaza ca nu a cunoscut si nu ar fi putut, in mod rezonabil, sa cunoasca declaratiile publice facute de producator sau de reprezentantul acestuia; .

c) vanzatorul probeaza ca declaratiile publice facute de producator sau de reprezentantul acestuia fusese corectate, la momentul incheierii contractului de vanzare-cumparare;

d) vanzatorul probeaza ca decizia de a cumpara produsul nu putea fi influentata de declaratiile publice in cauza.

5.7. Poate actiona consumatorul impotriva producatorului pentru aducerea la conformitate a produsului?

In plan juridic, distribuirea produselor presupune o succesiune de contracte separate si bilaterale. Aceasta succesiune include: fabricantul, vanzatorul en gros, vanzatorul en detail, importatorul, dupa caz, consumatorul final.

Legea nr. 449/2003 reglementeaza actiunea consumatorului final impotriva vanzatorului direct care, la randul lui, se va intoarce impotriva propriului vanzator si asa mai departe pana la vanzatorul vinovat de defectiune, care se dovedeste a fi de multe ori fabricantul sau producatorul.

Insa, daca vanzatorul direct a dat indicatii gresite cu privire la modul de utilizare a produsului, raspunderea se poate opri la el ,chiar si in cazul in care produsul ar fi avut oarecare vicii, dar care nu ar fi condus la producerea nici unui prejudiciu in conditiile unei folosiri adecvate.

Legea nu prevede in mod expres o actiune directa bazata pe garantia legala impotriva unui vanzator mai indepartat, asa cum prevad unele sisteme de drept, ci numai impotriva vanzatorului imediat. Premisa ca vanzatorul imediat corespunde cel mai bine asteptarilor consumatorilor depinde de imprejurari. Astfel, daca a fost achizitionat un produs care poarta o marca renumita, consumatorul se poate astepta ca producatorul acelui produs sa aiba un sistem de garantii mai bine pus la punct, astfel ca ar prefera sa se adreseze direct acestuia.

5.8. Ce trebuie sa faca un consumator atunci cand nu stie daca vanzatorul are o unitate service autorizata sa efectueze repararea produsului cumparat dintr-un alt stat membru al UE?

Intr-o astfel de situatie trebuie sa contacteze vanzatorul pentru a afla daca exista sau nu o unitate service autorizata in Romania. Daca vanzatorul nu raspunde, poate contacta ECC Romania.

6. Garantia Europeana

6.1. Este operatorul economic european obligat sa acorde garantie?

Potrivit legislatiei europene, notiunea de garantie este inteleasa in sensul garantiei comerciale pe care operatorul economic producator, importator sau vanzator o ofera, in mod voluntar, consumatorului.

In esenta, Directiva 1999/44/CE prevede ca garantiile, in sensul unor operatiuni comerciale voluntare, devin totusi obligatorii pentru cel care le-a declarat sub orice forma, astfel incat consumatorii sa poata avea o baza juridica in situatia neindeplinirii obligatiilor prevazute in acestea. Astfel, daca printr-o reclama sau prin certificatul de garantie se ofera garantie de 5 ani, atunci aceasta este obligatorie pentru comerciant.

6.2. Este chitanta primita de la magazin suficienta pentru sustinerea garantiei, in lipsa unui certificat de garantie, semnat si stampilat de operatorul economic?

Fiecare stat membru al UE are propriile reglementari cu privire la garantie - daca un certificat de garantie trebuie emis sau nu, daca este suficienta chitanta primita de la magazin pentru a solicita aducerea produsului la conformitate, etc. In Romania, spre exemplu, pentru produsele de folosinta indelungata se prevede obligativitatea pentru vanzator de a inmana consumatorului, pe langa instructiunile de folosire, instalare, exploatare, intretinere, eliberate de producator, si certificatul de garantie.

Pentru a obtine informatii cu privire la reglementarile in domeniu, specifice fiecarui stat membru, consumatorii pot contacta Centrul European al Consumatorilor Romania.

6.3. Este cu adevarat certificatul de garantie european valabil in toate statele membre?

Asa numitul certificat de garantie europeana nu exista, vanzatorii nefiind obligati sa emita un asemenea certificat doar pentru ca produsul este comercializat in UE. Insa, daca in certificatul de garantie se mentioneaza ca garantia este europeana atunci consumatorul poate solicita aplicarea garantiei in oricare dintre statele membre al UE, inclusiv Romania.

Cu toate acestea, daca certificatul de garantie nu prevede aceasta, atunci nu se poate solicita aplicarea garantiei decat in tara din care s-a achizitionat produsul. Deci, sunt foarte importante prevederile certificatului de garantie sau anunturile publicitare facute de comerciant in acest sens.

Nu de putine ori s-a intamplat ca unitatile service din Romania sa refuze repararea unui produs achizitionat dintr-un alt stat membru UE pe motiv ca acesta nu a fost achizitionat din Romania sau pentru ca personalul nu are instruirea necesara pentru a repara acel tip de produs ori ca nu au piese de schimb pentru efectuarea reparatiei sau, mai mult decat atat, ca nu au contract incheiat cu vanzatorul respectiv.

Insa, daca in certificatul de garantie sau in declaratiile publice facute de vanzator se mentioneaza ca garantia europeana se aplica pentru produsul respectiv si ca este valabila si in Romania, atunci reprezentantul legal al vanzatorului in Romania este obligat sa accepte produsul defect in service si sa il repare.

6.4. Care sunt drepturile consumatorului in cazul unei lipse de conformitate a produsului, manifestata in cadrul termenului de garantie?

Vanzatorul este responsabil pentru lipsa de conformitate a produsului pentru o perioada de 2 ani de la data livrarii produsului. Acordarea garantiei legale de 2 ani pentru produse este o cerinta minima pentru fiecare stat membru. In cazul in care produsul se defecteaza intr-un termen de 6 luni de la data livrarii acestuia se presupune ca produsul a fost lipsit de conformitate inca de la livrare - prezumtia lipsei de conformitate -, vanzatorul fiind obligat sa demonstreze consumatorului ca produsul nu a fost lipsit de conformitate la predare.

Pentru a opera prezumtia lipsei de conformitate este necesar ca vanzatorul sa fie informat despre aceasta in termen de 2 luni de la data la care consumatorul a constata-o, insa pana la implinirea termenului de 6 luni de la data livrarii produsului.

Daca in cadrul termenului de 6 luni produsul nu prezinta o conformitate, acesta se considera a fi conform cu contractul.

Termenul de 2 luni nu trebuie interpretat restrictiv - este aplicabil si situatiei in care neconformitatea devine aparenta in termen de 2 ani de la livrarea produsului.

Indiferent ca vorbim de perioada de 6 luni sau de cea de 2 ani, in cazul neconformitatii produsului consumatorul este indreptatit sa solicite:

  •  - repararea sau inlocuirea gratuita, intr-o perioada rezonabila de timp si fara inconveniente majore pentru consumator;
  •  - reducerea de pret corespunzatoare sau rezolutiunea contractului, daca repararea sau inlocuirea este imposibila sau disproportionata sau vanzatorul nu a efectuat repararea intr-un termen rezonabil de timp ori fara inconveniente majore pentru consumator; rezolutiunea contractului nu opereaza daca neconformitatea este minora.

Nu uitati! Produsele beneficiaza de un termen de garantie legala de 2 ani, astfel ca orice lipsa de conformitate, aparuta in cadrul acestui termen, trebuie asumata de vanzator fara costuri pentru consumator.

Orice lipsa de conformitate a produsului in perioada de 6 luni se prezuma a exista inca de la data livrarii produsului; in acest caz vanzatorul este obligat sa dovedeasca faptul ca produsul a fost conform la livrare.

Orice lipsa de conformitate, aparuta in cadrul termenului de garantie legala, trebuie adusa la cunostinta vanzatorului in termen de 2 luni de la data aparitiei defectului.

6.5. Ce poate face consumatorul care are o garantie acordata de producator?

Potrivit Directivei 1999/44/CE vanzatorul este direct raspunzator fata de consumator pentru orice lipsa de conformitate a produsului. Prin urmare, el nu se poate ascunde in spatele producatorului sau furnizorului. Consumatorul nu trebuie sa accepte aceasta, chiar daca are garantia oferita de producator. Vanzatorul este cel cu care consumatorul a incheiat contractul de vanzare-cumparare/prestari servicii. Vanzatorul este, asadar, responsabil pentru respectarea contractului, astfel ca, pentru solutionarea litigiului, se recomanda consumatorului sa se adreseze acestuia.

Atunci cand acest lucru se dovedeste imposibil si consumatorul considera ca drepturile reglementate de Directiva 1999/44/CE i-au fost incalcate de catre vanzator, acesta se poate adresa ECC Romania.



Articol preluat de pe site-ul ECC Romania - www.eccromania.ro

Distribuie acest articol

Adauga un comentariu

 (cu http://)

Cos

Nu sunt produse

Total 0,00 lei

Preturile includ TVA

Finalizare comanda

LiveZilla Live Chat Software
Diagnoza si reconditionare baterii laptop

Pareri clienti ( 52 )

Cosmin
Buna ziua! Acum am verificat alimentatorul achiz ...

Remus Lungescu
Am gasit exact ce cautam, un adaptor pentru un mon ...

Raisa Maria
Ma bucur ca am accesat site-ul vostru, sunt foarte ...

Mirela Stoilescu
Buna ziua! Am facut comanda de un alimentator la d ...

Mara Ioana
Va multumesc pentru amabilitatea cu care m-ati tra ...